Gezonde chocolade, wij houden ervan!

1810

Chocolade, houden we er allemaal niet stiekem heel veel van. Er wordt vaak gezegd dat vooral vrouwen enorme chocolade liefhebbers zijn, maar houden de mannen ook niet van een lekker stukje chocolade?
Tot voorheen werd chocolade altijd gepresenteerd als slecht eten. Het was voornamelijk heel slecht omdat er veel suiker in zat, je werd er snel dik van. Sinds kort hebben we ontdekt dat chocolade eigenlijk helemaal niet zo ongezond is. Chocolade zou zelfs gezond zijn!
In dit artikel beantwoorden we de vragen die iedereen heeft over chocolade en daarna sluiten we natuurlijk af met een heerlijk recept! Vragen zoals: waarom is chocolade gezond? en welke chocolade is gezond? Zullen we in dit artikel beantwoorden.

chocolade

Chocolade is een mix van cacaoboter, cacaomassa, melk, melkpoeder, suiker en smaakstoffen. Bij elke soort (wit, melk en puur) is een ander soort combinatie gemaakt. In witte chocolade zit geen cocaomassa, in pure chocolade zit dat wel. Deze cacaomassa maakt chocolade gezond, dit komt namelijk omdat er in de cacaoboon veel gezonde voedingsstoffen zitten. Deze boon bevat namelijk antioxidanten en veel gezonde mineralen zoals anandamide, resvervatrol, magnesium en tryptofaan.

Pure chocolade is dus het gezondst omdat daar het meeste cacao in zit. Daarnaast geldt dat hoe puurder de chocolade, hoe gezonder de chocolade is. Dit komt omdat hoe puurder de chocolade wordt hoe meer cacao er in zit en hoe minder suiker en toegevoegde smaakstoffen erin zit.
Chocolade is pure chocolade vanaf 54% cacao. Er zijn natuurlijk repen met een veel hoger percentage cacao, deze zijn een stuk gezonder.
Het is belangrijk om te weten dat de antioxidanten in cacao afnemen bij het verwarmen en het verwerken van de cacao tot chocolade. Echte gezonde chocolade met werkzame antioxidanten vind je dus in chocolade die op een lage temperatuur bereidt zijn. Deze kunt u vaak vinden in natuurvoedingswinkels of op RAW food sites. De antioxidant flavonoïden zorgt er tevens voor dat het cholesterol op een goed niveau blijft.

Chocolade is al in veel onderzoeken onderzocht. Uit vele onderzoeken blijkt dat het op verschillende vlakken een positieve werking kan hebben. Uit onderzoek blijkt namelijk dat pure chocolade het risico op diabetes verkleint. Daarnaast toonde een Canadese studie aan dat mensen die veel pure chocolade eten een betere BMI hadden, échte chocolade maakt dus niet dik!
Daarnaast heeft chocolade ook veel merkbare voordelen. Zo zorgen de flavonoiden voor een betere doorbloeding in de hersenen. Dit zorgt ervoor dat het geheugen beter werkt. Daarbij zorgt chocolade er ook voor dat je minder stress ervaart. Mensen die elke dag een stukje chocolade eten ervaren minder stress en kunnen zich beter ontspannen.
Als laatste, niet geheel onbelangrijk, zorgt chocolade ook voor een beter humeur. Door het eten van chocolade worden er stofjes aangemaakt die er voor zorgen dat je jezelf gelukkiger voelt.

Na al deze informatie heb je zeker wel zin gekregen in een stukje chocolade? Ik zou zeggen, pak een lekker stukje en lees ondertussen het volgende recept. Wil je écht gezonde chocolade, maak het dat zelf! Je kunt met het volgende recept namelijk zelf een gezonde snack maken. In deze snack zitten geen ongezonde dingen, dus geen suikers en toegevoegde smaakstoffen. Leuk om zelf te maken en heerlijk om zelf op te eten!

 

RAW Chocolade

chocolade

Basis

  • 150 gram rauwe cacaoboter
  • 50   gram rauwe cacaopoeder
  • 50   gram kokosmoes – kokosolie
  • 2     el honing
  • snufje zeezout

 

Eigen variatie

  • Hazelnoten
  • Walnoten
  • Goji bessen
  • Amandelen
  • Gedroogde cranberries
  • Kokosrasp
  • Vanille (1 tl)
  • Kaneel (1 tl)

 

Bereiding

  1. Maak de cacaoboter klein, zo smelt het makkelijk.
  2. Smelt de cacaoboter en kokosmoes of kokosolie in een steelpan of smelt het au bain-marie. Let op, als de chocolade boven de 42 graden komt zal het aantal gezonde stoffen afnemen.
  3. Smelt de cacaoboter en kokosmoes of kokosolie zodanig dat het één gladde massa wordt.
  4. Voeg de cacaopoeder en je eigen kruiden of andere ingrediënten toe. Zorg dat het een mooie gelijke massa wordt.
  5. Giet de massa in een ovenschaal of andere vorm. De dikte van de chocolade kan je zelf bepalen, 1 á 2 cm werkt hierbij het beste, maar je mag hier ook vanaf wijken.
  6. Zet je schaal in de koelkast of vriezer en laat de chocolade koelen. (Bij een laag van 1 á 2 cm kan duurt het koelen een half uur in de vriezer.)
  7. Haal de chocolade uit de koelkast of vriezer en smullen maar

Leave a Reply