Light producten: opLIGHTing of VerLIGHTing?

light producten

Een gemiddelde trip door de supermarkt en je wordt tegenwoordig doodgegooid met light producten. Bedrijven claimen dat ze helpen bij het afvallen of gezond blijven. Daarnaast wordt er vaak geclaimd dat er geen verschil zit in smaak of textuur. In hoeverre is de term light een marketingstunt of juist de verlossing van het welbekende welvaartsbuikje?

De term light is een claim voor levensmiddelen en mag niet zo maar gemaakt worden. Logisch want eten mag niet misleidend zijn. Er zijn door de Europese Unie regels opgesteld voor light producten. Ze moeten minimaal 30% minder suiker, vet of calorieën bevatten. Dit kan door bijvoorbeeld bij suikerrijke producten zoals appelmoes, frisdrank of snoep minder suiker te gebruiken. Deze suikers worden in sommige gevallen dan weer vervangen voor zoetstoffen. Kunstmatige zoetstoffen hebben vaak een slecht imago. Aspartaam zou bijvoorbeeld kankerverwekkend kunnen zijn. Deze resultaten zijn echter nooit goed wetenschappelijk bewezen en de studies die er naar gedaan zijn werden vaak door het kamp voor of juist kamp tegen gefinancierd waardoor er nooit een neutraal resultaat geboekt kon worden. Vetrijke producten worden minder vet gemaakt door bijvoorbeeld vet te vervangen voor water, of de producten op een andere manier te bereiden (ovenpatat i.p.v. normale friet).

Cola-light

Sommige mensen herkennen met gemak de light variant, anderen hebben er juist weer veel moeite mee. Er zijn verschillende onderzoeken gehouden naar het proeven van verschil tussen light producten en normale varianten. Neurobioloog Paul Smeets heeft jarenlang onderzoek gedaan naar de reactie van de hersenen op suikerhoudende dranken en hun light varianten. Waar qua smaak weinig verschil zit tussen beiden kan er toch in ons lichaam verwarring ontstaan. De grote val van light producten zit hem namelijk niet in de zoetstoffen zelf maar in onze eigen hersenen. Doordat we wat zoets of vets proeven krijgen onze hersenen de indruk dat er energie aankomt. Daardoor gaat ons lichaam aan het werk om het voedsel te verwerken. Maar omdat er niks te verwerken valt worden we hongerig en gaan we uiteindelijk om te compenseren meer eten. Daardoor ga je dus overeten en word je uiteindelijk dikker dan zinder light producten.Light chips

Light producten zijn dus niet automatisch gezonder dan hun normale tegenstrever. Sterker nog in sommige gevallen is het product minder goed. Een goed voorbeeld in de categorie slechte light producten is light chips. Deze chips bevat 33% minder vet. Maar wat er mist in vet wordt er toegevoegd in koolhydraten. Dat zijn brandstoffen die makkelijker te verteren zijn dan het vet in het product waardoor het lichaam in eens een dikke energieboost krijgt. Omdat je lichaam de energie niet kwijt kan wordt dit opgeslagen als vet voor de toekomst. Light geeft dus niet de garantie dat je onbeperkt er van kan eten zonder dik te worden. Bij light frisdranken ligt dit net even anders. Hierin zijn alle suikers vervangen door zoetstoffen waardoor er geen calorieën in het product te vinden zijn.

Uiteindelijk zit het grootste verschil tussen light producten en gewone varianten vooral tussen je oren. Wij zijn als mensen gewend om alles over een kam te scheren en als we een keer een slechte ervaring met light hebben gehad proberen we automatisch alle light producten te mijden.

Leave a Reply