Tegenwoordig bestellen we eigenlijk alles online. Elektronica, kleding, verzekeringen en concerttickets. Het vreemde is dat online boodschappen doen eigenlijk nog in haar kinderschoenen staat. Op dit moment wordt slechts 1% van alle boodschappen online gedaan. Maar experts verwachten dat dit in rap tempo gaat veranderen. Waar er nu nog “slechts” 400 miljoen euro per jaar wordt uitgegeven aan online boodschappen, is dat over 10 jaar ruim 3,5 miljard euro. Kortom: Het doen van boodschappen via internet gaat enorm groeien in de komende jaren. Maar welke mogelijkheden zijn er eigenlijk? Welke online supers kennen we, en wat zijn de voor- en nadelen van online boodschappen doen?
In Nederland zijn er op dit moment zo’n 3 partijen die het boodschappen doen via internet echt serieus nemen. Dat zijn Albert Heijn, Jumbo en Picnic. De eerste twee namen zijn natuurlijk bekend. Albert Heijn en Jumbo hebben samen honderden supermarkten door het hele land. Maar sinds kort kun je bij beide supers ook het gehele assortiment online bestellen. Albert Heijn biedt bijvoorbeeld een online assortiment van liefst 27.000 producten. Elk product dat je in de winkel kunt kopen, is nu ook online verkrijgbaar.
Het doen van online boodschappen is 1, maar hoe zorg ik dat de boodschappen bij mij thuis komen? Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. De eerste optie is om de boodschappen thuis te laten bezorgen. Hiervoor moet je wel rekening houden met bezorgkosten van zo’n 5 euro per bestelling. Een andere mogelijkheid is om de boodschappen op te halen bij een pick-up point of bij een winkel in jouw buurt. Het voordeel daarvan is dat je zelf kunt bepalen wanneer je de boodschappen ophaalt. De kosten hiervoor zijn ook lager.
Picnic, de online supermarkt
Naast Jumbo en Albert Heijn is er eigenlijk nog een online supermarkt die we zeker ook moeten noemen. Dat is Picnic. Picnic is de eerste 100% online supermarkt van Nederland. Het bedrijf is vorig jaar gestart in Amersfoort, en breidt binnenkort ook uit naar Apeldoorn, Almere en Utrecht. Picnic heeft dus geen winkels. Via een mobiele App kunnen klanten hun digitale winkelmandje vullen. Vervolgens worden de boodschappen gratis bezorgd. Picnic garandeert altijd de laagste prijs. Dus het online boodschappen doen is bij Picnic helemaal voordelig!
Naast consumenten, zien we dat bedrijven hun zakelijke boodschappen ook steeds vaker online doen. Het is natuurlijk ontzettend handig om alle producten die nodig zijn voor de lunch, gewoon online te laten bestellen en te laten bezorgen. Zo hoef je geen werknemer meer naar de lokale supermarkt te sturen. Dat scheelt weer een hoop tijd. Zakelijke klanten kunnen hun boodschappen altijd achteraf betalen. Gewoon een factuur aan het einde van de maand, lekker overzichtelijk!